Als horecaondernemer ken je waarschijnlijk het probleem van personeelstekorten. Sinds de coronajaren hebben veel andere sectoren personeel weggekaapt en ze kwamen niet terug toen de horeca na allerlei lockdowns weer open mocht. En nu heb je dus het probleem dat goed personeel lastig te vinden is. Je wilt je gasten de mogelijkheid bieden voor snel en gemakkelijk bestellen, maar daarvoor ontbreekt soms de capaciteit. Gelukkig zijn er innovaties die je daarbij kunnen helpen. Mis geen omzet meer omdat gasten weglopen uit onvrede over de trage bediening. Ontdek handige mogelijkheden om het je klanten ook met minder personeel naar de zin te maken.

Bestellen via een aanraakscherm

Steeds meer horeca kiest voor een bestelzuil of -scherm op de tafels. De gast kan op zijn gemak het menu bekijken en zijn keuze maken. Als alles besteld is tikt de gast op verzenden en de bestelling wordt direct naar de keuken gestuurd. De kans op fouten is kleiner, omdat de gast immers zelf nadrukkelijk kiest wat hij wil eten of drinken. Je kunt ervoor kiezen om een bestelling ook meteen te laten afrekenen, maar het is ook mogelijk om dit achteraf te doen. Omdat de bestelling meteen naar de keuken wordt gestuurd kan deze direct worden verwerkt. Je hebt dan alleen nog personeel nodig voor het uitserveren. Ook als je met takeaway werkt kun je een bestelzuil kopen waar de klant zijn bestelling op invoert. Geef de klant een volgnummer na het afrekenen en hij kan zijn bestelling afhalen zodra dit nummer wordt afgeroepen of op een display verschijnt.

Laat je informeren over de mogelijkheden

Er zijn een paar bedrijven die systemen leveren voor het opnemen van bestellingen in de horeca. Eén daarvan is Eijsink. Zij bieden perfecte oplossingen om alles in je restaurant, bistro, lunchroom of snackbar in goede banen te leiden. Klanten hoeven zich niet te ergeren over lange wachttijden en ze hoeven zich ook geen zorgen te maken dat de bediening hun bestelling misschien niet goed heeft genoteerd. Als je werkt met een scherm dat op de tafels staat kan een gast ook simpel een extra drankje bestellen of een nagerecht. Er zijn volop mogelijkheden waarover de leverancier je alles kan vertellen. Natuurlijk behoort een demonstratie van een dergelijk systeem ook tot de mogelijkheden.

Bediening door een robot

De ontwikkelingen gaan snel en dus zijn er ook al restaurants die hun gasten laten bedienen door een robot. Dit fenomeen staat nog wel heel erg in de kinderschoenen en zal de komende jaren verder worden ontwikkeld. Zoals met zo veel innovaties is de kans het grootst dat we dit sneller in de VS of in Japan of China zullen zien dan in Nederlandse restaurants. Maar als de personeelstekorten aanhouden is de kans aanwezig dat je als gast in een Nederlands restaurant uiteindelijk ook een robot aan je tafeltje krijgt die jouw bestelde salade en muntthee komt brengen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website maakt gebruik van cookies, accepteer het gebruik van cookies voor de beste ervaring op de site.