Betaaldienstverlener Klarna rapporteerde ondanks inflatie een record online Black Friday-omzet. Niet alleen consumenten kwamen vrijdag in actie, ook retailers profiteerden deze week van meer klandizie.

Volgens Klarna was er al een piek in de verkoop aan het begin van de “Black Week”, de maandag voor de Black Friday-winkelwaanzin. Destijds was de omzet van online winkels met 40 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Op Black Friday zelf steeg de verkoop met 28%, maar in absolute cijfers is Black Friday de populairste winkeldag van het jaar.

Ook Riverty heeft aangegeven een enorme stijging te hebben geconstateerd. Zij zijn natuurlijk het bedrijf wat van naam is veranderd en voorheen bekend stond als Afterpay. Veel mensen kennen het bedrijf nog steeds onder de oude naam. Het maakt voor de consument niet veel uit hoe het bedrijf heet als de dienstverlening maar hetzelfde blijft.

“We zullen moeten afwachten hoe deze week van het jaar verloopt, aangezien veel consumenten de afgelopen maanden zijn getroffen door prijsstijgingen en hun bestedingspatroon hebben moeten aanpassen”, zegt Wilko Klaassen, directeur van Klarna Nederland.

“Op basis van deze gegevens zien we nu dat veel consumenten deze kortingsperiode zien als een kans om prijsgevoelige en goedkopere cadeaus voor de feestdagen te kopen, of om bulkartikelen met grote kortingen te kopen”, voegde hij eraan toe.

De meest populaire productcategorieën dit jaar waren elektronica, gezondheid en schoonheid, en sieraden en accessoires. Klarna constateerde in haar analyse ook dat mensen uit Noord-Holland, Flevoland en Utrecht vooral gecharmeerd waren van Black Friday-verkopen in vergelijking met het landelijk gemiddelde. Inwoners van Drenthe en Friesland kochten juist minder goederen tijdens Black Friday.

Ook creditcarduitgever ICS zag deze week en op Black Friday een toename van het aantal transacties. Opvallend is dat consumenten in vergelijking met vorig jaar minder artikelen kopen bij Nederlandse webwinkels. Vooral online winkels uit de VS, het VK en Duitsland zijn populair.

Het totale bedrag dat mensen uitgeven aan creditcardaankopen steeg met 30% op jaarbasis. Dit komt mede door de hoge inflatie. Volgens ICS kopen consumenten vooral speelgoed en hobbyartikelen, gevolgd door schoenen en kleding.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website maakt gebruik van cookies, accepteer het gebruik van cookies voor de beste ervaring op de site.