Ayden-rivaal Stripe heeft aangekondigd dat het 14% van zijn personeelsbestand zal schrappen.

Oprichters Patrick en John Collison namen de volledige verantwoordelijkheid op zich in een memo aan de werknemers, waarin ze schreven dat het bedrijf “fouten met aanzienlijke gevolgen” had gemaakt. Wat ze bedoelen is dat ze te optimistisch zijn over groei en kostenreductie.

Hoewel het openlijk erkennen van strategische fouten uniek is, zijn de fouten zelf dat niet. Andere technologiebedrijven hebben soortgelijke fouten gemaakt als Stripe, een van de meest waardevolle startups aller tijden.

Dit is wat Stripe zegt dat zijn oprichters de afgelopen jaren verkeerd hebben gedaan – en veel andere technologiebedrijven.

Te veel mensen aannemen na de pandemie
“We hebben te veel mensen in dienst voor de wereld waarin we leven”, schreven de gebroeders Collison. Daarom ontslaat Stripe 1.000 werknemers, of ongeveer 14% van het personeelsbestand. Dit brengt het totale personeelsbestand terug tot 7.000, hetzelfde aantal als in februari 2022.

Ze zijn niet de enige technische coureurs die deze fout maken. Toen bijvoorbeeld online winkelen tijdens de pandemie een vlucht nam, begon e-commerceplatform Shopify veel personeel aan te nemen. In juli moest het 10% van zijn personeel ontslaan. Onder de ontslagen zeiden Klarna, Peleton en Carvana ook dat er tijdens de pandemie geen ruimte meer was voor zwaar ingehuurd personeel.

Volgens de website Layoffs.fyi zijn dit jaar in totaal 100.000 tech-medewerkers ontslagen bij aandelenbedrijven en privaat gefinancierde startups.

Kosten uit de hand
De oprichters van Stripe schreven in hun memo: “Onze bedrijfskosten zijn te snel gestegen. Het succes van sommige van de nieuwe producten die we hebben gezien, heeft ervoor gezorgd dat de overheadkosten te snel zijn gestegen en dat er ruimte is gelaten voor inefficiëntie.”

Stripe verwerkt betalingen voor bedrijven als Glossier en Substack en groeit in 2021 snel in kredietverlening, internationale betalingen en fraudedetectie. Volgens de oprichters hadden ze bij snelle expansie te weinig grip op de kosten.

Ook veel andere techbedrijven hebben ineens het levenslicht gezien en leggen nu veel nadruk op kostenbeheersing. Waar privaat gefinancierde startups zoals Stripe ooit groei moesten laten zien, zijn investeerders nu meer gefocust op het realiseren van groei in combinatie met gezonde winstmarges.

Nu grote tech-sterren in opkomst zijn, hebben bedrijven zoals Meta plannen aangekondigd om de kosten met 10% te verlagen, en zelfs de meest genereuze Google is begonnen met het verminderen van zakenreizen en bedrijfsdrankjes.

De groei zal naar verwachting niet vertragen
Na een positief 2020 en 2021, schreven de oprichters van Stripe, hebben we nu te maken met “hoge inflatie, dramatisch stijgende energiekosten, hogere rentetarieven, lagere investeringsbudgetten en minder startkapitaal.”

Ze merkten op dat Stripe, omdat het betalingen afhandelt, “geen service is die klanten kunnen uitschakelen als hun budget daalt”. Maar Stripe blijft kwetsbaar als de consumentenbestedingen over de hele linie dalen, omdat het voor elke transactie wordt betaald. Minder transacties betekent minder omzet.

Ook andere bedrijven werden getroffen door een daling van het consumentenvertrouwen. Zo boekte Microsoft onlangs de langzaamste omzetgroei in vijf jaar, deels door minder vraag naar computers.

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, kondigde eerder dit jaar ontslagen aan en plant nu zijn allereerste ontslagen.

“Ik had gehoopt dat de economie nu stabieler was geworden”, zei CEO Mark Zuckerberg in september tegen zijn medewerkers. “Maar dat lijkt nog niet het geval te zijn, dus we gaan wat conservatiever plannen.”

Streaminggigant Netflix heeft zijn eerste abonnee ooit zien dalen voor twee opeenvolgende kwartalen en heeft dit jaar een aantal banen geschrapt.

Mensen denken ten onrechte dat e-commerce net zo populair zal zijn als tijdens de pandemie
“Toen de coronaviruspandemie van 2020 uitbrak, werd de wereld van de ene op de andere dag in e-commerce gestort”, schreven de oprichters van Stripe in hun memo. “We zien in 2020 en 2021 beduidend hogere groeicijfers dan in voorgaande jaren.”

Toen de verkoop tijdens de pandemie duidelijk online verschoof, dachten veel technologiebedrijven dat de ontwikkeling permanent zou zijn. Maar in 2022 is de groei van e-commerce weer normaal geworden, omdat consumenten weer winkelen in fysieke winkels en meer uitgeven aan reizen en live-entertainment.

Deze nieuwe realiteit is een grote tegenvaller voor fintech-bedrijven. De aandelen van Paypal daalden vrijdag met 6% na het verlagen van de omzetprognose. Stripe is geen beursvennootschap, maar de eigen waardering werd in 2022 tweemaal verlaagd door investeerders.

Ook e-commercebedrijven als Etsy en Shopify daalden eerder dit jaar na zwakke resultaten. Wayfair kondigde in mei een ontslag van 90 dagen aan voor werknemers. Het schreef dit toe aan “hoge niveaus van economische onzekerheid”.

Zelfs Amazon moest op de rem trappen, met een daling van 13% in de afgelopen maand na het verlagen van de verkoopprognose voor het vierde kwartaal.

De oprichters van Stripe eindigden, net als veel van hun technische collega’s, hun memo met de belofte om “te resetten, om te leiden en verder te gaan”. De vraag voor Stripe en andere technologiebedrijven is hoe de nieuwe richting eruit zal zien, verder dan alleen maar kosten besparen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website maakt gebruik van cookies, accepteer het gebruik van cookies voor de beste ervaring op de site.